
Fotografije: Irena Sinković
U dinamičnom okruženju maloprodaje i veleprodaje, METRO Hrvatska već godinama zauzima poziciju pouzdanog partnera ugostiteljima, hotelijerima, malim trgovcima i OPG-ovima. Kao, predsjednik uprave Tomislav Smolčec ima ključnu ulogu u kreiranju strategija koje prate brze promjene tržišta, rast turizma, sve zahtjevnije potrošače i potrebe lokalnih proizvođača.
U ekskluzivnom intervjuu za Udruga.hr razgovaramo o izazovima, trendovima i budućim planovima METRO-a u Hrvatskoj, ali i o njegovoj osobnoj perspektivi na razvoj trgovine i ugostiteljskog sektora.
Udruga.hr: Koje su trenutno najveće strateške odrednice METRO-a u Hrvatskoj i gdje vidite najveći potencijal rasta?
Naša strategija u Hrvatskoj temelji se na tri ključna stupa: jačanju pozicije u HoReCa sektoru, podršci malim i srednjim trgovcima te ubrzanoj digitalnoj i logističkoj transformaciji. Potencijal za rast prepoznajemo prvenstveno u razvoju dostavnih i online kanala, širenju asortimana vlastitih robnih marki te u dubljem povezivanju ugostitelja s lokalnim proizvođačima. Hrvatska je turistička zemlja i svaka nova sezona potvrđuje da upravo HoReCa generira najveći dio potražnje.
Naša uloga nije samo opskrbna već smo postali partner profesionalcima, olakšavamo im svakodnevno poslovanje i omogućujemo im da rastu, razvijaju se i uvode inovacije.
Kroz višekanalni pristup i modernizirane centre, kao i digitalne alate poput METRO Companion i DISH platforme, želimo biti prvi i najpouzdaniji izbor za profesionalce kojima trebaju stabilne cijene, inovativna rješenja i partner koji razumije specifičnosti lokalnog tržišta.
Udruga.hr: Kako ocjenjujete stanje na hrvatskom HoReCa tržištu i koji su glavni izazovi s kojima se ugostitelji susreću danas?
Hrvatsko HoReCa tržište pokazuje otpornost i snagu, posebno nakon izazova pandemije, no suočeno je s kontinuiranim pritiscima.
Najveći izazovi su nedostatak kvalificirane radne snage, rast troškova poslovanja te sve zahtjevniji gosti koji traže autentičnost, održivost i inovativne koncepte.
Profesionalci moraju balansirati između konkurentnih cijena i visoke kvalitete usluge. METRO pruža podršku kroz stabilnost opskrbe, digitalne alate, edukacije i dostupnost lokalnih proizvoda, čime omogućujemo ugostiteljima da budu konkurentni i prepoznatljivi, dok istovremeno potičemo razvoj održivih praksi i unapređenje poslovnih procesa.
Udruga.hr: Koliko digitalizacija – od online narudžbi do digitalnih alata za praćenje zaliha – mijenja način poslovanja vaših kupaca?
Digitalizacija uvelike mijenja način rada ugostitelja i trgovaca. Online narudžbe, aplikacije za upravljanje zalihama, digitalni računi i alati za vođenje poslovanja postali su svakodnevica.
METRO aplikacija omogućuje jednostavan pregled asortimana i cijena , trenutnih ponuda i upravljanje narudžbama i dokumentima, dok DISH platforma pruža cjelovita rješenja za vođenje restorana, uključujući rezervacije, narudžbe gostiju i web komunikaciju.
Digitalni alati štede vrijeme, smanjuju pogreške i omogućuju ugostiteljima da se fokusiraju na kvalitetu usluge i gosta. Uz to, višekanalni centri i logistički modeli dodatno podržavaju digitalnu transformaciju, jer omogućuju fleksibilnost u naručivanju i isporuci.
Udruga.hr: Kako inflacija i promjene cijena na globalnim tržištima utječu na vaše poslovanje i na suradnju s lokalnim dobavljačima?
Inflacija i promjene cijena na globalnim tržištima izravno utječu na dostupnost i cijene sirovina, što predstavlja izazov za ugostitelje i trgovce. Naša zadaća je ublažiti taj pritisak i pružiti stabilnost kupcima kroz dugoročne ugovore i stabilnost cijena na što je duže mogući rok, te transparentnu komunikaciju i suradnju s lokalnim dobavljačima. Istovremeno, osiguravamo fleksibilnost profesionalnim kupcima višekanalnim pristupom: narudžbe i praćenje dostave mogu obaviti digitalno putem aplikacije METRO, dok oni koji preferiraju osobnu kupovinu uživaju u pogodnostima poput #MojMETRO cijena.
Naša prodaja vlastitih robnih marki – METRO Chef, METRO Professional i METRO Premium – utrostručena je u osam godina, s više od 3.300 proizvoda koji kombiniraju kvalitetu, pouzdanost i povoljnu cijenu, sve kako bismo profesionalcima olakšali poslovanje i smanjili utjecaj globalnih promjena.
Udruga.hr: Koje inovacije u ponudi i uslugama pripremate kako biste olakšali rad malim trgovcima i ugostiteljima?
Inovacije polaze od stvarnih potreba kupaca. Malim trgovcima nudimo stabilnost cijena i popuste na količine kroz program “Profi cijena“. Ugostiteljima nudimo kulinarske edukacije u Gourmetro studiju, digitalne alate za upravljanje poslovanjem, kao i širok asortiman vlastitih robnih marki za optimalan omjer cijene i kvalitete. Isto tako konstantno pratimo trendove u inozemstvu i omogućujemo pristup proizvodima koji omogućuju podizanje kvalitete usluge što je posebno bitno za kvalitetnu ponudu zahtjevnim gostima u našim turističkim regijama.
Uložili smo u centralni logistički centar u Svetoj Nedelji i novu platformu za svježe proizvode u Kloštar Ivaniću, čime podižemo dostupnost proizvoda, razinu dostave i preciznost isporuka.
Višekanalni centri (MFC) omogućuju kombinaciju fizičke kupovine i digitalnih narudžbi, pružajući fleksibilnost i unaprijeđeno iskustvo kupnje. Sve ovo doprinosi rastu i jednostavnijem vođenju poslovanja naših partnera.
Udruga.hr: Koliko povratne informacije kupaca oblikuju vašu strategiju i na koji način ih integrirate u praksu?
Povratne informacije kupaca temelj su naše strategije i razvoja usluga. Redovito ih prikupljamo putem sustava povratnih informacija „Glas kupaca“, direktnih razgovora i partnerstava, primjerice s Hrvatskim kuharskim savezom i JRE udrugom. Na temelju tih inputa razvili smo DISH platformu koja olakšava upravljanje restoranom, proširujemo asortiman i usavršavamo proizvode vlastitih robnih marki kako bismo bolje zadovoljili potrebe profesionalnih kupaca.
Povratne informacije integriramo sustavno i brzo jer upravo naši kupci najbolje pokazuju što im je potrebno za uspjeh.
METRO ne djeluje samo kao dobavljač, nego kao partner koji zajednički s kupcima oblikuje rješenja i inovacije, omogućujući im da rastu i razvijaju svoje poslovanje.
Udruga.hr: Primjećujete li promjene u potrebama profesionalnih kupaca, osobito manjih ugostitelja i OPG-ova, i kako im se prilagođavate?
Promjene su vrlo izražene. Manji ugostitelji traže fleksibilniju nabavu, manja pakiranja, više lokalnih i svježih proizvoda i digitalnu podršku. OPG-ovi žele pristup širem tržištu i vidljivost. Odgovor su inicijative poput „Stvoren za hrvatski meni“, digitalne platforme za naručivanje i dostavu, kulinarske radionice te testiranja novih proizvoda. Time profesionalcima omogućujemo da prate trendove, diferenciraju ponudu i zadovolje sve zahtjevnije potrebe svojih gostiju.
Udruga.hr: METRO je poznat po suradnji s hrvatskim OPG-ovima i proizvođačima. Koliko je lokalna nabava važna u vašoj strategiji?
Lokalna nabava je strateška odrednica. Domaći proizvodi čine razliku u gastronomskom iskustvu, a kontinuirano povećavamo udio lokalnih dobavljača.
Danas gotovo 80 % svježeg voća i povrća dolazi iz Hrvatske, a suradnja s OPG-ovima i manjim proizvođačima omogućuje ugostiteljima da ponude autentične i lokalne proizvode.
Ovaj pristup koristi svim dionicima – proizvođačima, ugostiteljima, kupcima i zajednici, te jača održivost i lokalno gospodarstvo.
Udruga.hr: Kako podržavate male proizvođače da uđu u vaš lanac distribucije i dođu do šireg tržišta?
Malim proizvođačima pružamo znanje, infrastrukturu, predvidivost, dugoročnost i vidljivost. Naša logistika omogućuje distribuciju širom Hrvatske, a kroz edukacije i savjetovanja pomažemo im da ispune standarde kvalitete i sigurnosti. Time stvaramo dugoročno održiv model: proizvođači rastu i razvijaju se, a naši kupci dobivaju autentične, kvalitetne proizvode. Razni naši programi dodatno povezuju proizvođače i ugostitelje te povećavaju vidljivost domaćih proizvoda.
Udruga.hr: Na koji način METRO Hrvatska ulaže u održive prakse – od logistike do smanjenja otpada i plastike?
Održivost je integrirana u poslovnu strategiju. Optimiziramo transportne rute, ulažemo u infrastrukturu i višekanalne centre, smanjujemo emisije CO2 i povećavamo učinkovitost isporuka.
Cilj nam je prepoloviti bacanje hrane do 2030. kroz planiranje, suradnju i donacije. Smanjujemo plastiku optimizacijom pakiranja i proširenjem ponude održivih proizvoda vlastitih robnih marki.
Naša filozofija je da održivost ide ruku pod ruku s kvalitetom, dostupnošću i cijenom, a edukacija kupaca osigurava da se praksa proširi i izvan naših centara.
Udruga.hr: Koji su najveći izazovi u balansiranju između konkurentnih cijena i održivih rješenja?
Najveći izazov je percepcija da održivost znači skuplje proizvode. Iako je početni trošak ponekad viši, dugoročno donosi koristi za okoliš i poslovanje. Kupcima pokazujemo da postoje održive i cjenovno prihvatljive opcije, posebno kroz vlastite robne marke METRO Chef, METRO Professional i METRO Premium. Edukacijom, transparentnom komunikacijom i širokom ponudom pokazujemo kako održivost smanjuje troškove, primjerice kroz manje bacanja hrane i energetsku učinkovitost opreme.
Udruga.hr: Koliko ulažete u razvoj i edukaciju zaposlenika, posebno onih koji su u direktnom kontaktu s kupcima?
Razvoj zaposlenika je strateški prioritet. Nositelji smo certifikata Poslodavac Partner, a posebna pažnja posvećuje se onima u kontaktu s kupcima. Nudimo interne i eksterne edukacije, mentorstvo, mogućnosti napredovanja i lokalne i međunarodne razvojne programe. Povećanjem stručnosti zaposlenika povećavamo kvalitetu usluge, potičemo inovacije i osiguravamo da naši kupci uvijek dobivaju najbolju podršku i savjet.
Udruga.hr: Kako motivirate timove u izazovnim vremenima kada se tržište brzo mijenja?
Motivacija se temelji na povjerenju, otvorenoj komunikaciji i zajedničkoj viziji. Jasno komuniciramo ciljeve, slavimo uspjehe i osiguravamo prilike za profesionalni razvoj.
Fleksibilnost i podrška omogućuju zaposlenicima da se osjećaju cijenjenima i uključenima u donošenje odluka. Kada vide da njihov rad direktno doprinosi uspjehu kompanije, motivacija dolazi prirodno.
Ovaj pristup je posebno važan u kontekstu brze digitalne transformacije i prilagodbe tržištu.
Udruga.hr: Gdje vidite METRO Hrvatska u sljedećih pet godina i koji su vam dugoročni prioriteti?
Metro Hrvatska je usvojio na temelju globalne inputa svoju lokalnu „prilagođenu“ sCore strategiju koja ima jasno definirane ciljeve.
U sljedećih pet godina želimo doseći 30% market sharea na tržištu snabdijevanja ugostiteljstva i učvrstiti poziciju najpoželjnijeg partnera ugostiteljima i trgovcima.
Prioriteti uključuju rast u HoReCa segmentu, razvoj dostavnih i digitalnih rješenja, širenje vlastitih robnih marki te kontinuirano ulaganje u održivost. METRO Hrvatska će graditi snažne veze s lokalnim proizvođačima, unapređivati logističku mrežu i razvijati alate koji olakšavaju poslovanje profesionalcima.
Ambicija nam je biti lider u transformaciji hrvatskog tržišta, stvarati vrijednost za sve dionike i oblikovati novo značenje liderstva u veleprodaji.
Udruga.hr: Što vas osobno najviše motivira u poslu i kako gledate na svoju ulogu u jačanju partnerstva s lokalnim biznisima i proizvođačima?
Najveća motivacija su mi ljudi – zaposlenici, kupci i partneri. Uspjeh se ne mjeri samo brojkama, nego i povjerenjem i odnosima koje gradimo.
Posebno me inspirira pozitivna atmosfera na radnom mjestu koja je rezultat transparentnosti i tržišnog uspjeha. Zadovoljni zaposlenici su preduvjet za zadovoljstvo naših poslovnih partnera, kupaca i dobavljača.
Zajednička modernizacija i razvoj tržišta zajedno sa našim partnerima čini nas ponosnima i daje dodatni smisao i motivaciju za svakodnevni rad. Svaka priča o uspjehu naših partnera u kojoj smo imali ulogu ispunjava ali i postavlja pred nas imperativ da učinimo još više, a sve u cilju podizanja razine usluge, prepoznatljivosti i uspjeha naših ugostitelja i malih trgovaca.
Za medijska izdanja Business Media Groupe-e Udruga.hr i Poslovni savjetnik razgovarao novinar mr.sc. Goran Jungvirth