Školstvo u Hrvatskoj također je sektor koji vapi za reformom budući da je potpuno zastario i neprilagođen dinamičnom tržištu rada koje se mijenja brže nego ikada prije uvođenjem novih tehnologija i umjetne inteligencije. No dok jedni čekaju, strpljivo ili uzaludno, neki stvari pokreću s mrtve točke. Časopis Udruga.hr i portal Poslovni savjetnik posjetili su osnivačice i voditeljice privatne osnovne škole i gimnazije Epoha, Renatu Brekalo i Leu Brezar – kako bismo saznali što je to posebno i suvremeno u njima što je privuklo učenike da im ukažu povjerenje.
Udruga.hr: Od kud ideja za pokretanjem privatnih škola u Hrvatskoj?
Renata Brekalo: Prije nekoliko godina smo prepoznale potrebu za promjenom u obrazovanju. Ideja je postala realizacija kada smo pronašle prostor. Nakon toga se sve jako brzo ostvarilo.
Udruga.hr: Sami naziv škole je zanimljiv. Od kuda ime ‘Epoha’?
Lea Brezar: Ime Epoha dolazi iz waldorfske pedagogije, a označava jednu etapu u obrazovnom ciklusu od mjesec dana kada se predmet glavne nastave odvija u blok satu u jutarnjem terminu mjesec dana u komadu. To je velika prednost za učenike pri učenju jer su u kontinuiranom ponavljanju i temi te lakše pamte i povezuju se s gradivom. Osim toga, mi smo jedna epoha u odrastanju djeteta, bilo da se radi o osnovnoj ili srednjoj školi pa i oboje.
Udruga.hr: Po čemu je osnovna škole Epoha posebna u odnosu na druge? Je li to više pristup učenicima ili prilagođen program?
Renata Brekalo: Osnovna škola Epoha se po mnogo čemu razlikuje od ostalih. Uveli smo epohalnu nastavu. Epohalna nastava je da se određeni predmeti predaju u intervalu od 4 tjedna u jutarnjem blok satu. Naš ritam sata je točno zadan, rijetko od njega odstupamo. Također su nam svi ostali predmeti u blok satima. Imamo predmete koje su obvezni za sve učenike: zbor, dramska i arts & crafts.
U našoj školi očekuje se angažman cijelog tima, učenici su uključeni u nastavni proces, a obrazovanje koje se provodi na ovaj način je ulaganje u budućnost novih generacija.
Udruga.hr: Što pak nudi gimnazija Epoha, a različito je od javnih gimnazija?
Lea Brezar: Okruženje u kojem se učenicima pristupa na svim razinama – intelektualnoj i emocionalnoj, jednako ih motivirajući. I ne samo u gimnaziji, isti je pristup prisutan i u osnovnoj školi. Osim navedenih prednosti koje je Renata spomenula u prethodnom odgovoru tu je naglasak na interaktivnoj nastavi. Učenici nisu pasivni promatrači nego su uključeni u nastavni proces u ritmu koji se izmjenjuje kroz tzv. „udah – izdah“. To bi značilo da je jedna aktivnost mirna, a druga je već poput udaha, ona koja od učenika traži aktivnost.
Naša škola ima iznimno dobro razrađen program Emocionalnog odgoja kojem sam autor, a koji se održava u sklopu radionica i u osnovnoj i u srednjoj školi, u svim razredima.
Udruga.hr: Kakav je feedback polaznika?
Renata Brekalo: Učenici su uglavnom zadovoljni, brzo se prilagode i dobro se osjećaju. Važno nam je da s njima razgovaramo i bavimo se njihovim potrebama. U školi vlada vrlo opuštena atmosfera između nastavnika i učenika.
Udruga.hr: Na kojim zanimanjima je fokus ovog obrazovanja? Odnosno kome može najviše pomoći u radu?
Lea Brezar: U našoj školi očekuje se veliki angažman cijelog tima. Nastavnici su iznimno važni, a nadalje podršku uvijek pruža stručni tim-pedagog, psiholog i naravno ravnatelj. Učenicima bismo trebali biti samo putokaz, pokazati gdje se ostvariti neovisno o području života u koji će se dalje usmjeriti. Smatram da je obrazovanje koje se provodi na ovaj način ulaganje u budućnost novih generacija.
Prije svega nam je važno odgojiti kvalitetne ljude sa snažnim emocionalnim kompetencijama, a nakon toga učenje ne izostaje.
Udruga.hr: Kako je pandemija, kojoj je sad proglašen kraj, utjecala na rad vaših škola?
Renata Brekalo: Pandemiju nismo skoro ni osjetili, kako smo mala škola mogli smo se pridržavati svih mjera bez problema. Nastava se gotovo cijelo vrijeme održavala uživo.
Udruga.hr: Koje glavne trendove očekujete na tržištu rada, pogotovo razvojem tehnologije i umjetne inteligencije te kako im doskočiti? Odnosno, prilagođavaju li se vaši nastavni programi sve većoj dinamici i promjenama na tržištu rada?
Lea Brezar: Naš način rada stavlja naglasak na umjetničke predmete radi razvoja emocionalnih kompetencija, no ne gubimo iz vida i ostala područja. Kako smo tek u četvrtoj godini rada, očekujemo da ćemo se prilagođavati određenim trendovima, a da pritom zadržimo svoju misiju i viziju jezične i opće gimnazije.
Udruga.hr: Mnoge škole se žale na povećanje nasilja među učenicima. Kako rješavate konfliktne situacije među njima?
Renata Brekalo: Kao i svaka škola tako i mi imamo svoje izazove. Sve uglavnom rješavamo razgovorom i pronalaženju zajedničkog rješenja.
Djeci je važno da ih čujemo i da s njima prolazimo kroz krizno razdoblje. Uveli smo preventivni program emocionalnog odgoja u svakom razredu.
Kroz radionice i nastavu svaki drugi tjedan se razgovara o temama koje su njima bitne i goruće. Naši učenici uče da bez obzira što se dogodilo – mogu doći do nas i mi ćemo im pomoći te da za sve postoji način kako riješiti situaciju.
Udruga.hr: Roditelji su također pod pritiskom današnjice pa se često iskaljuju na nastavnom kadru ako njihovo dijete ima loše ocjene ili ponašanje. Kako biste opisali vaš pristup toj problematici?
Lea Brezar: Rekla bih da svaka škola mora poraditi na tom odnosu. Mi imamo svoj etički kodeks i naša su pravila za sve jasna. Ono najvažnije je komunikacija.
Roditelj ima pravo i mora iskazati svoj stav, očekivanje i mišljenje. No također je poželjno da je svjestan, kao i mi da je školovanje proces koji traži vrijeme i da se malo što rješava preko noći.
Također, svi skupa moramo težiti dijalogu i učiti se toleranciji. Ne moramo se uvijek slagati, ali se moramo poštivati, posebice kada su u pitanju stvari koje se tiču struke.
Udruga: Koju biste poruku poslali učenicima i roditeljima koji razmišljaju o pristupanju vašim obrazovnim institucijama?
Renata Brekalo: Roditelj je ključna karika u procesu obrazovanja svog djeteta, on je prvi i najutjecajniji model svom djetetu. Roditeljima treba biti važno razgovarati o svemu i ako se ne slažu s pojedinim događanjima i mišljenjima, treba biti uvijek dobar sugovornik u pronalaženju rješenja problema. Tako će učiti svoje dijete da se dijalogom rješava sve.
Udruga.hr: Koji su Vam daljnji poslovni planovi?
Lea Brezar: Mi još uvijek punimo svoje kapacitete, a i čekaju nas zahvati na uređenju zgrade i opremanju učionica. Na kraju, mi još uvijek gradimo prepoznatljivost, tako da planova za daljnji razvoj projekta ne nedostaje!
Razgovarao: Goran Jungvirth
Fotografija za Udruga.hr: Irena Sinković