Brojna istraživanja pokazuju da očevi koji su aktivno uključeni u odgoj svoje djece pozitivno utječu na razvoj djeteta. Provođenje kvalitetnog vremena s očevima igra ključnu ulogu u dječjem ponašanju, sreći i kognitivnim vještinama. No dok su dobrobiti dobrog oca očite, duboko ukorijenjeni rodni stereotipi diljem regije Istočnog partnerstva čine muškarcima izazovnim aktivno sudjelovanje u brizi o djeci.
Kako bi se promovirala uloga očeva i pomoglo muškarcima da izgrade jače odnose sa svojom djecom, projekt EU 4 za rodnu ravnopravnost, koji financira Europska unija, uspostavio je 18 škola za očeve diljem Istočnog partnerstva.
Ova škola je upravo ono što očevima omogućuje da se uvjere u svoje sposobnosti i postanu bolji roditelji”, kaže Lasha Cheishvilli, koji je sudjelovao u Školi za očeve u Gruziji.
Lasha je jedan od više od 2200 muškaraca iz Armenije, Azerbajdžana, Bjelorusije, Gruzije, Moldavije i Ukrajine koji su imali koristi od Škole očeva.
Škole su usmjerene na ravnopravnost spolova i pomažu muškarcima da postanu svjesniji i odgovorniji roditelji dijeleći brigu o djeci i kućanske obveze sa svojim supružnicima ili partnerima.
Uistinu, uključenost očeva u neplaćeni rad skrbi jedan je od ključeva socio-ekonomskog blagostanja i rodne ravnopravnosti. U Europi i središnjoj Aziji žene u prosjeku provode 2,5 puta više vremena na neplaćenom radu nego muškarci. Pandemija COVID-19 još je više povećala ovaj teret za žene, s više od 2 milijuna majki koje su napustile radnu snagu u 2020., prema novim globalnim procjenama.
Škole za očeve stoga ne samo da pomažu muškarcima da postanu angažiraniji očevi, već i partnerima koji pružaju podršku, koji dijele neplaćeni kućanski rad sa svojim supružnicima kako bi podržali njihovo puno sudjelovanje u ekonomskom, političkom i društvenom životu.
Žena ne bi trebala biti jedina koja je uključena u skrb”, kaže Stanislav Grugov, koji je sudjelovao u Školi za oca u Moldaviji. “Muž mora biti jednako uključen. Oboje bi se trebali brinuti za obrazovanje svoje djece i dijeliti kućne poslove”, inzistira.
Pozitivno očinstvo također je povezano s povećanim emocionalnim blagostanjem obitelji i smanjenim rizikom od nasilja. To također znači da muškarci preuzimaju uloge njegovatelja i brige te modeliraju ponašanja koja promiču ravnopravnost spolova i mirne načine rješavanja sukoba. Biti dobar otac izričito uključuje poštivanje drugog roditelja.
U Školi za očeve, kao budući očevi, učimo što je odgovorno roditeljstvo, kako obrazovati svoju djecu i kako se možemo boriti protiv rodnih stereotipa koji u konačnici dovode do nasilja. Imam 17 godina i već znam kakav otac želim biti. Bit ću ljubazan, reći ću svojoj djeci da ih volim. Uloga oca u životu djece je ključna. Djeca čiji je otac uključen u život imaju bolje rezultate u školi i lakši način života,” kaže Ionut Chintea, koji je više od godinu dana sudjelovao u Školi za oca u Moldaviji.
Kako bi podržao Očeve škole, projekt je izradio „Priručnik za Papa škole“. Priručnik koriste voditelji škola i uključuje niz sesija kako bi se muškarcima omogućilo razmišljanje i izgradnja kolektivne podrške za unošenje pozitivnih, zdravih promjena u njihove živote.
Nije tajna da su stereotipi o ulogama muškaraca i žena široko rasprostranjeni”, kaže Susanna, koja je sudjelovala u sesijama Očeve škole Armenija sa svojim suprugom Gareginom. “Suprug i ja smo odlučili sudjelovati u Školi za oca kako bismo izbjegli probleme s kojima se susreću mnogi parovi oko nas. Primjerice, neki se mladi očevi boje prići novorođenčetu s pitanjem ‘što ako bebu držim na pogrešan način ili je ozlijedim?’ Tijekom sesija naučili smo, između ostalog, kako pravilno držati i nositi bebu dijete. Čak smo naučili tehnike disanja kako bismo ublažili bol tijekom poroda.”
Poticanje muškaraca da se više uključe u brigu o djeci jedan je od ključnih ciljeva programa EU 4 Rodna ravnopravnost: Zajedno protiv rodnih stereotipa i rodno uvjetovanog nasilja, koji financira Europska unija, a zajednički provode UN Women i UNFPA u zemljama Istočnog partnerstva .
Trogodišnji program nastoji ojačati jednaka prava i mogućnosti za žene i muškarce mijenjanjem društvenih percepcija oko rodnih uloga, rješavanjem rodnih stereotipa i povećanjem sudjelovanja muškaraca u brizi o djeci i drugim kućanskim obavezama.